مساله اصلی کشور نبود بودجه و سرمایه نیست، بلکه نبود مدیریت صحیح است

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اعلام حمایت از ایده های فناورانه و کارآفرینی حوزه سلامت، گفت: مساله اصلی کشور نبود بودجه و سرمایه نیست، بلکه مساله اصلی نبود مدیریت صحیح و همچنین ضرورت ایجاد فرهنگ دغدغه مندی در بین قشر تحصیلکرده جامعه است.

مساله اصلی کشور نبود بودجه و سرمایه نیست، بلکه نبود مدیریت صحیح است

به گزارش خبرنگاران، دکتر حسین وطن پور در مراسم اختتامیه دوره Health MBA جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه ایجاد دغدغه در بین افراد دارای تحصیلات عالی یک اتفاق مبارک در جامعه است، اظهار کرد: متاسفانه با وجود جمعیت بالای افراد تحصیل نموده و محقق در سطح دانشگاه های کشور، بخش عمده این افراد هیچ دغدغه ای راجع به مسائل محیطی جامعه ندارند.

وی با اشاره به شکل گیری گسترده حس مسئولیت پذیری و دغدغه مندی در بین اقشار تحصیلنموده جامعه در بحران کرونا، توضیح داد: تامین سریع ماسک و ضدعفونی نماینده ها و حتی دستگاه های فراوری ماسک توسط همین دانشجویان و اساتید در سطح دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان نشان دهنده همین دغدغه مندی هاست.

مشکل جامعه نبود دغدغه و مدیریت صحیح است

دکتر وطن پوربا اشاره به مساله سالمندی در جامعه و تبعات ناشی از آن طی سال های آینده، بیان کرد: چندین دانشکده و مرکز تحقیقات در این زمینه فعال بوده و برای حل مشکل سالمندی جامعه بودجه دریافت می نمایند، ولی هنوز راه چاره درستی در این رابطه ارائه نشده است. مشکل جامعه ما نبود بودجه نیست، بلکه مشکل اصلی نبود دغدغه و مدیریت صحیح است.

انتقاد از عدم تربیت دانش آموختگان توانمند در دانشگاهها

وی ضمن انتقاد از شرایط دانشگاه ها و عدم تربیت دانش آموختگان توانمند و با مهارت کافی، اظهار کرد: از یک طرف مشکل بیکاری داریم و از طرف دیگر فرد مناسب و توانمند برای انجام کار نداریم و البته دغدغه دانشجو نیز تنها پاس کردن واحدها و گذراندن حجمی از دروس و واحدها شده است.

دکتر وطن پور تاکید نمود: اگر دغدغه مداری در جوامع رواج پیدا نکند، جامعه به سمت رکود پیش رفته و همه افراد جامعه به آدم های مصرف نماینده تبدیل می شوند.

فرصت های فناوری در زمان شیوع کرونا

وی با اشاره به فرصت های فراوری شده در زمان شیوع کرونا، گفت: هم اکنون مراکز تحقیقاتی ما در حال فعالیت بر روی فراوری دارو و واکسن کووید 19 هستند و پیشرفت های خیلی خوبی در فراوری مواد اولیه دارویی حاصل شده است. اگرچه هنوز داروی قطعی این بیماری فراوری و معرفی نشده؛ ولی اگر اعلام گردد، کشور پتانسیل فراوری هر دارویی را در فرصت زمانی کوتاه داراست. در حال حاضر در فراوری واکسن سه گروه دانش بنیان فعال هستند.

ضرورت جذب افراد دغدغه مند در دوره های کارآفرینی

وی با استقبال از برگزاری دوره های کاربردی و کارآفرینانه همچون ام بی ای سلامت یا همان کارآفرینی در سلامت، اعلام نمود: نباید در این دوره ها به دنبال کمیت باشیم، بلکه جذب افراد علاقه مند و با انگیزه در این دوره ها اهمیت بیشتری دارد. باید ضمن توسعه فناوری در دانشگاه ها، به دنبال جذب افراد دارای دغدغه باشیم. باید از بین آموزش دهندگان و پژوهش نمایندگان افراد دارای دغدغه را پیدا کنیم مانند افرادی که در حوزه مواد دارویی، مهندسی بافت، تجهیزات پزشکی، لیزر، سلامت دیجیتال و ژن تراپی فعالیت می نمایند.

قرارداد همکاری مشترک با چین و هنگ کنگ در زمینه سلامت دیجیتال

وی با اشاره به قرارداد همکاری مشترک فناوری با چین و هنگ کنگ در زمینه سلامت دیجیتال و ژن تراپی، گفت: در حال حاضر برای فراوری داروهای ضد ویروس به روش های تک اقدامات خوبی انجام شده که همگی توسط دانشمندان داخلی مستعد و با انگیزه در حال اجرا است.

حمایت وزارت بهداشت از هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به حمایت وزارت بهداشت از هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان در بخش های مختلف زیست بوم فناوری از ایده بازار تا تجاری سازی محصولات، اظهار کرد: اگرچه در کشور مشکل کمبود بودجه وجود دارد، ولی این مساله درباره فناوری صدق نمی کند و از ایده های خوب فناورانه با اعطای گرنت و یا تسهیلات به وسیله صندوق نوآوری و شکوفایی و یا معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری حمایت می شوند.

استقبال از ایده های نوآورانه دانش آموختگان

دکتر وطن پور ضمن اعلام حمایت و استقبال از ایده های نوآورانه دانش آموختگان دوره هایام بی ای سلامت در دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت، بیان کرد: پروژه های پیروز در ایده بازارها می توانند در معرض سرمایه گذران قرار گیرند تا ارزش تجاری شدن آنها نیز تعیین گردد. همچنین در کمیته تجاری سازی که به صورت ماهانه برگزار می گردد، افراد فناور در مقابل افراد سرمایه گذار قرار می گیرند و از ایده های خود دفاع نمایند.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تشکیل مجموعه های شتاب دهنده تخصصی و معافیت های مالیاتی آنها برای حمایت از ایده های حوزه سلامت، توضیح داد: در حوزه فناوری تمامی زیرساخت ها آماده است و کوشش شده است تا به تمام درخواست ها در اسرع وقت پاسخ مناسب داده گردد.

گفتی است، تا کنون 7 دوره Health MBA در جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شده و هم اکنون ثبت نام هشتمین دوره آن شروع شده است.

datapad.ir: دیتاپد | مجله فناوری و تخصصی رایانه

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 97364

به "مساله اصلی کشور نبود بودجه و سرمایه نیست، بلکه نبود مدیریت صحیح است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مساله اصلی کشور نبود بودجه و سرمایه نیست، بلکه نبود مدیریت صحیح است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید