دلار سر جای خود ماند ، بورس ها قرمزپوش به استقبال کریسمس رفتند!

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران: شاخص دلار بار دیگر با ثبات نسبی به کار خود خاتمه داد.از طرفی بیشتر شاخص های مهم بورسی در آخرین دور از معاملات پیش از کریسمس ریزش کردند.

دلار سر جای خود ماند ، بورس ها قرمزپوش به استقبال کریسمس رفتند!

به گزارش خبرنگاران، به نقل از سایت طلا؛ پس از مدت ها کش و قوس بر سر مسائل تجاری به نظر می رسد که دو اقتصاد نخست جهان به یک توافق جامع تجاری با یکدیگر نزدیک شده اند. پس از آن که چین و آمریکا دست از افزایش متقابل تعرفه بر روی بخشی از کالاهای وارداتی یکدیگر برداشتند، اکنون دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته است که به زودی به همراه ژی جین پینگ، رئیس جمهور چین فاز نخست توافق تجاری را امضا خواهد کرد. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا نیز با تمجید از کاهش تنش ها گفته است که فاز نخست توافق تجاری به نفع اقتصاد آمریکا، چین و همه جهان خواهد بود.

اقتصاد آمریکا در سه ماهه سوم امسال 2.1 درصد رشد کرد تا طولانی ترین دوره رشد متوالی مثبت اقتصاد آمریکا ادامه یابد. از سوی دیگر با تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، اکنون دونالد ترامپ به سومین رئیس جمهور تاریخ این کشور تبدیل می شود که باید در سنا حضور یابد. بند نخست قطعنامه استیضاح با 230 رای مثبت در برابر 197 رای منفی و بند دوم با 229 رای مثبت و 198 رای منفی به تصویب نمایندگان کنگره رسید و در صورتی که دو سوم سناتورها نیز به استیضاح رای دهند، ترامپ عزل خواهد شد.

رای گیری در این خصوص احتمالا در ماه ژانویه برگزار خواهد شد. با توجه به اکثریت جمهوری خواستار در مجلس سنا خیلی بعید به نظر می رسد که آرای لازم برای برکناری ترامپ حاصل شود.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می گیرد، تنها با 0.02 درصد افزایش در مقایسه با روز قبل و در سطح 97.255 واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل 1.0197 دلار اعلام شد.

مارک شندلر، استراتژیست ارزی در موسسه بانوک برن گفت: به خاطر تعطیلات سال نو بسیاری از بازار ها تعطیل شده اند و آن ها که باز هستند هم حجم معاملات پایینی دارند. با این حال دلار به نسبت در موقعیت بهتری از سایر ارزها واقع شده است.

از سوی دیگر به نظر می رسد که اروپا به جز برگزیت، اکنون باید نگران مساله دیگری باشد. رابرت لایت هایزر، وزیر بازرگانی آمریکا گفته است که شاید این کشور تعرفه بر واردات محصولات اروپایی را افزایش دهد. در شرایطی که اقتصادهای اروپایی پیش از این نیز با بحران رشد اقتصادی روبرو شده و رشد اقتصادی کشورهای بزرگ مثل آلمان، انگلیس و ایتالیا در محدوده صفر درصد قرار گرفته است، یک جنگ تجاری آن هم در زمان برگزیت می تواند آخرین چیزی باشد که اروپایی خواستار آن هستند.

ادوارد مویا، تحلیل گر ارشد بازار در موسسه اواندا گفت: با توجه به احتمال بالای ثابت نگه داشتن نرخ بهره در آمریکا توسط فدرال رزرو در سال آینده، شرایط دلار به میزان زیادی به تصمیمات اروپا بستگی خواهد داشت و با کاهش تنش های تجاری بین آمریکا و چین و افزایش تولیدات در آلمان و فرانسه، احتمالا یورو سال خوبی را در پیش خواهد داشت.

در آخرین دور از معاملات، پوند با افزایش 0.2 درصدی نسبت به روز قبل خود و به ازای 1.2953 دلار مبادله شد. یورو اما 0.12 درصد ریزش کرد و به 1.1085 دلار رسید. همچنین هر دلار آمریکا به 1.3159 دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای 1.3549 دلار سنگاپور مبادله شد.

شندلر افزود: معامله گران نسبتا امیدوار هستند که سال 2020 شروع خوبی داشته باشد. باید منتظر ماند و دید چه پیش خواهد آمد.

همچنین تحولات انگلیس نشان می دهد که احتمالا موضع لندن در برابر بروکسل به دنبال پیروزی تاریخی محافظه کاران در انتخابات سخت تر خواهد شد و انگلیس خواستار دریافت امتیازات بیش تری از اتحادیه اروپا در خصوص توافقات تجاری، بانکی و گمرکی خواهد شد. مجلس جدید انگلیس با اکثریت قاطع آرا به لایحه دولت برای ترک اتحادیه اروپا تا سی و یکم ژانویه سال آینده رای مثبت داد تا برگزیت یک گام بزرگ به انتها خود نزدیک شود.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با 0.05 درصد کاهش به 109.3646 ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای 1.4448 دلار مبادله شد. هم چنین نرخ برابری دلار معادل 6.9972 یوان چین اعلام شد.

هرچند در حوزه جنگ تجاری وقایع مثبتی رخ داده است اما اتفاقات شبه جزیره کره به سمت نگران کننده ای حرکت کرده است. کره شاقتصادی تهدید کرده است که هدیه ویژه ای برای کریسمس تدارک دیده است و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این تهدیدات گفته است که آمریکا برای هر پیش آمدی آماده است. وزیر دفاع آمریکا نیز گفته است آمریکا آماده روبروه با تهدید کره شاقتصادی خواهد بود حتی اگر لازم باشد همین امشب بجنگد.

در حوزه جنگ تجاری ترامپ گفته است که به زودی فاز نخست توافق تجاری را به همراه ژی جین پینگ، رئیس جمهور چین امضا خواهد کرد. علاوه بر آن آمریکا با کانادا و مکزیک نیز پیمان جدید تجارت آزاد آمریکای شاقتصادی موسوم به نفتا را امضا کرده است که این پیمان آزاد تجاری رای موافق کنگره را نیز کسب کرد. از سوی دیگر اما اختلافات تجاری آمریکا با اروپا مجددا شعله ور شده است و پس از جریمه سنگین گوگل در فرانسه، مقامات وزارت بازرگانی آمریکا تهدید کرده اند که بر بخشی از محصولات وارداتی خود از اتحادیه اروپا تعرفه تجاری بیشتری وضع خواهند کرد.

رودریگو کارتیل، تحلیل گر ارشد در بانک ملی استرالیا گفت: فرایند بازارها در نتیجه تعیین نبودن انتها جنگ تجاری دچار سردرگمی شده است و معامله گران بیش از داده های قطعی به حدس و گمان روی آورده اند.

واقعه مهم دیگر برای بازارهای جهانی، موافقت کنگره آمریکا با ارسال پفراینده استیضاح دونالد ترامپ به مجلس سنا پس از تقریبا دو ماه تحقیق و شهادت افراد آگاه به پفراینده اوکراین بود. دموکرات ها ترامپ را متهم کرده اند که با سوء استفاده از قدرت خود از رئیس جمهور اوکراین خواسته است که نسبت به فعالیت های پسر جو بایدن، رقیب انتخاباتی خود در این کشور اقدام کند.

با تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان، اکنون دونالد ترامپ به سومین رئیس جمهور تاریخ این کشور تبدیل می شود که باید در سنا حضور یابد. بند نخست قطعنامه استیضاح با 230 رای مثبت در برابر 197 رای منفی و بند دوم با 229 رای مثبت و 198 رای منفی به تصویب نمایندگان کنگره رسید و در صورتی که دو سوم سناتورها نیز به استیضاح رای دهند، ترامپ عزل خواهد شد.

در وال استریت، بیشتر شاخص ها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص مهم بورسی این کشور در سطح کمتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص داوجونز ایدانستریال اوریج با 0.13 درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح 28 هزار و 515.45 واحد بسته شد. شاخص اس اند پی 500 با 0.02 درصد کاهش تا سطح 3223.38 واحدی پایین رفت ولی دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی نزدک کامپوزیت با افزایش 0.08 درصدی در سطح 8952.88 واحدی بسته شد.

از سوی دیگر، بورس های اروپایی با خبر شوکه کننده منابع انگلیسی از احتمال اتخاذ موضع سرسختانه تر توسط دولت این کشور در جریان مذاکرات با اتحادیه اروپا روبرو شدند. اکنون دولت محافظه کار با توجه به اکثریت قاطع خود در مجلس می خواهد تا امتیازات بیشتری از بروکسل بگیرد و همین مساله احتمالا باعث تمدید بیشتر دوران گذار خواهد شد. مجلس انگلیس با اکثریت آرا با لایحه توافق دولت این کشور و اتحادیه اروپا بر سر خروج از اتحادیه اروپا تا سی و یکم ژانویه موافقت کرده است.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص ها عملکرد متفاوتی داشتند تا جایی که شاخص فوتسی 100 بورس لندن با 0.11 درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح 7632.24 واحد بسته شد. شاخص کک 40 بورس پاریس با ریزش 0.01 درصدی در سطح 6029.55 واحد بسته شد و شاخص دکس 30 بورس فرانکفورت در آلمان با ریزش 0.13 درصدی و ایستادن در سطح 13 هزار و 300.93 واحدی به کار خود پایان داد. در مادرید شاخص ایبکس 35 0.02 درصد بالا رفت و به 9661.80 واحد رسید.

از سوی دیگر اما در معاملات بورس های آسیا، شاخص ها عملکرد کاملا متضادی داشتند؛ تا جایی که شاخص نیک کی 225 بورس توکیو ژاپن با ریزش 0.2 درصدی تا سطح 23 هزار و 782.87 واحدی پایین رفت و شاخص هانگ سنگ بورس هنگ کنگ با کاهش 0.15 درصدی به 27 هزار و 864.21 واحد رسید.

در چین شاخص شانگ های کامپوزیت با ریزش 0.32 درصدی در سطح 3980.32 واحد بسته شد. در استرالیا شاخص اس اند پی اس اند ایکس 200 بورس سیدنی با 0.13 درصد افزایش و ایستادن در سطح 6794.20 واحدی به کار خود پایان داد. در بین دیگر شاخص های مهم آسیایی، شاخص تاپیکس ژاپن نزولی بود.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 65028

به "دلار سر جای خود ماند ، بورس ها قرمزپوش به استقبال کریسمس رفتند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلار سر جای خود ماند ، بورس ها قرمزپوش به استقبال کریسمس رفتند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید