ایران در فراوری برنج به خودکفایی رسید ، افزایش 42 درصدی فراوری برنج

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران؛ معاون برنامه ریزی و مالی وزارت جهاد کشاورزی از افزایش 42 درصدی فراوری برنج در کشور اطلاع داد و اظهار داشت ایران برای نخستین بار در فراوری برنج خودکفا شد.

ایران در فراوری برنج به خودکفایی رسید ، افزایش 42 درصدی فراوری برنج

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، عبدالمهدی بخشنده احتیاج کشور به برنج را سه میلیون تن ذکر کرد و اضافه نمود: سال جاری فراوری برنج با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب به 2.9 تا 3 میلیون تن خواهد رسید که به این ترتیب، فراوری داخلی احتیاج کشور را تامین می نماید.

وی ادامه داد: در 6 ماهه سال جاری میزان واردات برنج سفید 960 هزارتن به ارزش 1.1 میلیارد دلار بود که با تامین بازار توسط فراوری داخلی، دیگر احتیاجی به واردات برنج نخواهیم داشت.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: خودکفایی فراوری برنج، موجب صرفه جویی بیش از 1.1 میلیارد دلاری خواهد شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: میانگین سطح زیرکشت برنج کشور در سه سال گذشته حدود 600 هزار هکتار بود که سال جاری با 230 هزار هکتار افزایش، به 830 هزار هکتار رسیده است.

به گفته وی، فراوری شلتوک کشور از سه میلیون و 100 هزار تن به 4.4 میلیون رسیده که منجر به 2.9 تا 3 میلیون تن فراوری برنج سفید می گردد.

بخشنده اضافه نمود: برداشت برنج در استان های شمالی که عمده فراوری کشور را برعهده دارند به اتمام رسیده و کیفیت و کمیت برنج برداشت شده بسیار مطلوب است.

وی گفت: برداشت برنج در استان های جنوبی کشور از جمله خوزستان از پانزدهم آبان ماه آغاز خواهد شد که حداکثر ظرف مدت یک ماه به اتمام می رسد.

به گفته وی، بخشی از برنج وارداتی سال جاری باید به عنوان ذخایر راهبردی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

معاون برنامه ریزی و مالی وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: با توجه به شرایط تحریم افزایش یک میلیون تنی برنج در سالجاری در مقایسه با سالهای گذشته از خروج بیش از 1.1 میلیارد دلار ارز جلوگیری خواهد نمود.

بخشنده گفت: براساس گزارش مرکز آمار ایران، مصرف سرانه برای هر ایرانی 35 کیلوگرم محاسبه شده که با توجه به جمعیت 83 میلیون نفری احتیاج مصرفی برنج کشور 2.9 تا سه میلیون تن است.

وی با بیان اینکه واردات برنج به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول شده است ادامه داد: بخش عمده واردات برنج به میزان 960 هزار تن در 6 ماهه اول سال توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.

به گفته بخشنده، بخشی از برنج وارداتی نیز مربوط به شرکت بازرگانی دولتی ایران است که به منظور تامین ذخایر راهبردی صورت گرفته است.

وی گفت: فراوری برنج یکی از پروژه های اقتصاد مقاومتی در وزارت جهاد کشاورزی است که مصوبه آن را با جدیت دنبال کردیم به طوری که عدم احتیاج ما به واردات برنج در سالجاری دستاورد بزرگی برای کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته بیش از 2.1 میلیون تن برنج سفید از محل داخلی و بیش از یک میلیون و 680 هزارتن برنج از محل واردات تامین شده بود.

وی بخشی از رشد فراوری برنج را مربوط به افزایش کشت برنج در استان های جنوبی کشور از جمله خوزستان دانست و اضافه نمود: سال جاری سطح زیرکشت برنج در استان خوزستان به 205 هزار هکتار رسید درحالی که سطح زیرکشت برنج در استان های شمالی کشور با کشت اول، پرورش راتون و کشت مجدد در استان گیلان 300 هزار هکتار و اسان مازندران 314 هزار هکتار است.

وی ادامه داد: سال جاری از 42 درصد رشد فراوری برنج در کشوربیش از 10 درصد مربوط به استان های شمالی کشور و نزدیک 30 درصد مربوط به تولد استان های جنوبی کشور است.

به گفته وی، برنج فراوری داخل به ویژه برنج فراوریی استان هی شمالی کشور به لحاظ کیفیت و کمیت بسیار مطلوب است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 50551

به "ایران در فراوری برنج به خودکفایی رسید ، افزایش 42 درصدی فراوری برنج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در فراوری برنج به خودکفایی رسید ، افزایش 42 درصدی فراوری برنج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید